SÅDAN KOMMER DU GODT IGANG
Denne artikel er skrevet af Ove Johansen, bestyrelsesmedlem af Fynskredsen og den er trykt i
SUFFLØREN, der er medlemsblad for Dansk Modelteater
Forening.
De mørke vinterdage er over os, og så er det godt at sidde inde med dejlig varme fra brændeovnen og
noget god
musik fra grammofonen at lytte til, og så må jeg lige have fat i værkstøjet og Skatteøen.
Den bør
skæres ud denne vinter, nu har den ligge godt gemt i sin kuvert i mange år, og så kan jeg jo altid opføre den ved lejlighed. l værktøjskassen
finder jeg mit udstiknings værktøj frem og snupper lige skærepladen med ind i stuen.
Jeg bruger et 4 mm. stemmejern og 2 små gamle skruetrækkere,som
er slebet til lige som et stemmejern (de er valgt gamle, fordi stålet den gang er bedre og kan holde
skæret skarpt) Til at skærpe jernene, når de bliver lidt
for sløve af at skære i pappet, bruger jeg en lille
skiffersten og et stykke læder med en glat og en ru side.
Anvendes i denne rækkefølge:
skiffersten der fugtes let, derefter den ru og til sidst den glatte side af læderet. Så er jernet skarpt.
Til grov udskæring f.eks. når en figur skal udskæres fra
et ark. og når jeg skal have minimeret pappet omkring figuren mest muligt, brugerjeg en almindelig Stanley kniv, som også finder anvendelse på steder i figurer
og dekorationer, hvor et lige og et langt træk med kniven er muligt, f.eks. langs med tovværket ogmast. Stemmejernet bruger jeg til korte og lige
steder, eller steder
hvor dekorationen buer ganske svagt, se ill. med placering af værktøjet. De 2 små
tilslebneskruetrækkere
på henholdsvis 2 og 1 mm. bredde, bruges i hjørner f.eks. blade eller smalle steder på figurer. Anvendelse af saks er bandlyst, da den bukker pappet og så ødelægger man stivheden i pappet/kartonen. Teknikken med udskæring udvikler man gennem
erfaring.
Vigtigst er det, at man stikker/skærer sinefigurer og dekorationer skråt bag under, så figurernes/ dekorationen bagside ligger ca. 1mm. bag forsiden.
På den måde får man en fin og skarp figur ellerdekoration,
der tager sig godt ud på scenen. Efter
udskæringen lader jeg lige et rundt og glat emne f.eks.
enden af et skæfte ”køre” langs udskæringerne
for at glatte kanten, nogen gange kan man se, at bagsiden
ligner noget fra en udstansning. Hvis man vil overbevise sig om, at udskærings arbejdet er godt udført, vender
man dekorationen om, og så skal bagsiden stå fint og skarpt uden lodne kanter. Ved udskæring af tovværk
eller lignende bør man udskære alt, der skal
udskæres, inden man fjerner det udskårne, det danner nemlig
”kontravægt”, så man ikke så nemt kommer til at Skæreværktøjog
udskæringsplade Slibeværktøj
Værktøjets forskellige anvendelsessteder ødelægge det tynde tovværk. T' Bredde på
Værktøj 217
Under
udskæringen sørger jeg for, at tommelfingeren ikke ligger oven på skæftet, Gør den det, er man hel
sikker på, at man får ondt, og ved mange års udskæring, også slidtage og slidgigt. Dekorationer med vinduer/døre eller lamper vil jeg gerne gøre transparente og
derved opnå mulighed for at skabe en
smuk aftenstemning ved at belyse dekorationen bagfra.
Derfor udskærer jeg i pappet de nødvendige huller på forhånd. Læg et stykke tegnepapir over dekorationen,
og marker med
blyant det du vil skære ud.
Tag derefter tegnepapiret og gør de fast på pappet og skær/stik så hullerne ud i pappet. Pappet sprayes med 3M limen
PERMANENT og dekorationen kan monteres på pappet.
Pres fra midten og ud mod alle kanter, med
en gummi rulle eller en børste, så undgår du luftblærer i
opklæbningen. Voila, og du har en dekoration med transparentevinduer/dør og lamper. 3M limen er
ganske vist lidt dyr, men den holder, og det er da begrænset, hvor mange dekorationer der findes med
vinduer, som vi skal have opklæbemed denne lim.
Efter udskæring af ?figurer og de mindre sætstykker,
”monterer” jeg dem i en lomme på et stykke karton som passer ned mine hjemmelavede kuverter i A-
og C-størrelserne. Jeg husker altid at skriver bag på figurerne,
hvilken forestilling, figurens navn og akt/scene den skalbruges i.
God fornøjelse med dine næste udskæringer, håber jeg har kunnet inspirere. '
Ove Johansen
Bredde på værktøj Små stemmejern
bruges i de små kroge Kuvert arkivering Når du har læst det, tænker du nok:Ja, ja, er det nu så
vigtigt 'P
Ja det er f sa hør her Fif1
A Alle figurer plus samtlige kulisser skal males på kanten, enten i den farve det pågældende kantparti har
ud for (ansigt
farve på tøj, blade o.a.) eller, hvad nogen foretrækker, sort på alle kanter Hvis du tager f eks
en lille busk
(i farver) og laver tre ens eksemplarer så prøv at male den ene sort på alle kanter, den anden grøn (bladenes farve)
mens den tredje
forbliver ubehandlet Så stiller du de tre træer op på en scene, og voilal Træet med grønt
Pa kanterne, er blevet levende' Fif 2 g
Når en figur skal limes op på pap, smørerdu lim på selve figurens bagside oppefra og ned til hvor benene
slutter og skoene begynder. Det stykke papir, der skal på pappetsbagside, far samme behandling Nar
forsiden og bagsiden er limet på
pappet, er der altså ikke lim på det nederste stykke af pappet hverken på for eller bagsiden Nar figuren derefter skubbes på
plads imellem ?figurførerens holdere, er det
kun pappet, der presses ned mellem holderne, forsidens fod hænger uden på holderen,
og det samme
gælder bagsiden, derved undgår man atse de meget meget dominerende holdere på figurføreren,og
personen
står "frit" på jorden.
Når du har prøvet det én gang, er du ikke i tviv.
l Bente Olesen
Seneste kommentarer